Alle activiteiten starten op het hele uur en duren maximaal 45 minuten.

  • Masterclass: Digiborden. Leuk, maar wat kan ik er nu echt mee?

    Verzorgd door: Hub Kusters
    Locatie: Zaal 1
    Dubbele sessie: Deel 1) 15:00-15:45 Deel 2) 16:00-16:45
    De digitale schoolborden veroveren het onderwijs in een snel tempo. Maar wat kun je er precies mee? Wat kan ik met een digitaal schoolbord wat ik met een krijtje niet kan? Hub Kusters, wiskundedocent op het Sint-Janscollege, gebruikt dagelijks in zijn wiskundelessen met veel enthousiasme en plezier het digibord. Zijn ervaring hierbij is dat lessen efficiënter en effectiever, aanschouwelijker en visueler, aantrekkelijker en gevarieerder, uitdagender en interactiever worden als je een IWB inzet. Tijdens deze presentatie komt heel duidelijk, door middel van vooral praktische lesvoorbeelden, de gebruiksmogelijkheden en de didactische meerwaarde van een digibord naar voren. Door middel van het gebruik van diverse toepassingen zoals het gebruik van applets, animaties, videofilm, internet en software zal hij ook de dynamische kracht en de visuele ondersteuning van het digitaal schoolbord laten zien. Nieuwsgierig? Kom kijken en laat u inspireren!

  • Digitale Wiskunde Omgeving, de toekomst nabij

    Verzorgd door: Mieke Abels
    Locatie: Practicum
    Op steeds meer scholen werken de leerlingen met een computer of laptop. De Digitale Wiskunde Omgeving (DWO) is Java-based en kan met behulp van een browser bereikt worden. De DWO voorziet in de behoefte aan digitaal wiskunde materiaal, zowel om te oefenen als ter vervanging van (delen van) hoofdstukken uit de methode.
    Tijdens dit computerprakticum kunnen de deelnemers niet alleen een kijkje nemen in de DWO zoals leerlingen en docenten die zien, maar ook in de ontwikkelomgeving die alleen voor een docent toegankelijk is.
    De nieuwste ontwikkelingen van de DWO is het kunnen bekijken van leerlingenresultaten op een I-pad en I-phone. Ook zijn er al activiteiten geschikt gemaakt voor een I-pad.
    Wanneer u deze workshop gaat bijwonen is het de moeite waard uw I-pad mee te nemen.

  • Stercollecties van VO-content: Open Digitaal Leermateriaal

    Verzorgd door: Herman Rigter
    Locatie: Zaal 3
    Stichting VO-content is een initiatief ‘van scholen voor scholen’ om samen de onderwijskwaliteit te verbeteren en om samen slimmer te investeren. Een belangrijke rol bij het realiseren van deze doelstelling spelen de zgn. Stercollecties: complete leerlijnen voor diverse vakken en op verschillende niveau’s, bestaande uit digitale, interactieve en multimediale leermaterialen. Op dit moment zijn 26 Stercollecties beschikbaar. Deze Stercollecties worden als ‘Open leermaterialen’ aangeboden en zijn dus te gebruiken door alle docenten. Wanneer de school lid is van VO-content kan bovendien gebruik worden gemaakt van een aantal extra services. Inmiddels hebben zich al ruim 200 VO-scholen aangesloten. Tijdens deze presentatie zal worden ingegaan op de Stercollecties, het gebruik in de klas en de ondersteuning vanuit VO-content. Na afloop hebt u een helder beeld van de mogelijkheden en kunt u op uw school direct aan de slag met de Stercollecties en/of uw collega’s attenderen op de mogelijkheden hiervan.

  • App het met bloom(en) (in TabLab)

    Verzorgd door: Dico Krommenhoek
    Locatie: Tablab
    In deze workshop gaat u werken met de iPad op basis van activiteiten die gerangschikt zijn volgens de taxonomie van Bloom.Bloom is bekend van de verdeling in niveaus van denkvaardigheden: onthouden – begrijpen – toepassen – analyseren – evalueren – creëren. In ongeveer een half uur werken de deelnemers in tweetallen aan deze activiteiten. Hierna presenteren we enkele van de producten, maar praten vooral over de transfer van deze activiteiten naar de praktijk in de klas.
    Deelnemers wordt gevraagd voorafgaand aan de workshop een aantal apps installeren op hun tablet. (lijst volgt)
    Alle deelnemers krijgen de beschikking over het door de spreker vertaalde iBook van de Amerikaanse schrijvers Johnson en Barker.

  • Windows app ontwikkelingen en meer!

    Verzorgd door: Brian Hewitt
    Locatie: Zaal 2
    Het aantal apparaten dat we dagelijks gebruiken neemt sterk toe. We kunnen niet meer zonder
    laptop, tablet, mobiele telefoon en pc. Al deze apparaten staan of vallen met de software die ervoor
    beschikbaar is. De vraag naar kennis en kunde op het gebied van applicatie-ontwikkeling is dan ook tot ongekende hoogte gestegen en dat betekent toekomstperspectieven voor uw leerlingen en/of studenten.

    Microsoft biedt het Nederlands onderwijs alle gereedschappen om applicatie-ontwikkeling op het gebied
    van bekende Microsoft platformen (Windows Phone, Windows 7 en 8) mogelijk te maken in het
    klaslokaal. Denk hierbij aan tools, boeken, ondersteunend materiaal en 1 op 1 support. Maakt uw
    klas komend jaar die nieuwe gave apps? U hoort er hier alles over!

  • Programmeren: Apps, PHP5 & MySQL en VB.net

    Verzorgd door: Adriaan Gijssen & Rien den Besten (Instruct)
    Locatie: Marktzaal 2
    Instruct heeft dit jaar drie nieuwe programmeermodules geïntroduceerd. Deze modules zijn onderdeel van Fundament Programmeren. De auteurs laten u graag zien hoe zij ermee werken!

    In de compacte module Ontwikkelen van Apps wordt stapsgewijs het ontwikkelen van een App uitgewerkt. De leerling programmeert met behulp van Adobe Flash Professional Apps, die geschikt zijn voor iOS en Android. Het boek bevat veel voorbeelden en uitwerkingen. PHP5 & MySQL behandelt een inleiding in PHP, de belangrijkste kenmerken en statements en gaat in op de combinatie van PHP en MySQL. Zo bouwen leerlingen al snel leuke web applicaties.

    Met behulp van Visual Basic.Net kan iedere leerling aan de slag met het maken van desktopapplicaties voor Windows. Deze module zet leerlingen aan de slag met het maken van grafische applicaties. Aan de hand van uitgebreide voorbeelden en vele opdrachten trainen ze uitvoerig hun programmeervaardigheden.
    In deze praktische workshop laten we zien hoe de programmeermodules uw les nog leuker en aantrekkelijker maken.

  • Aanschuifsessie: Uitdagingen in Draadloos Onderwijs

    Verzorgd door: Martijn Wentzel (Wentzo Wireless)
    Locatie: Markt
    De opmars van laptops en tablets in het onderwijs stelt de ICT afdeling voor nieuwe uitdagingen. Hoe faciliteren wij een probleemloze draadloze verbinding, staan wij ‘vreemde’ clients toe binnen het WiFi netwerk (Bring Your Own Device) en hoe gaan we om met toezicht en beveiliging? Wentzo Wireless, sinds 1999 dé merkonafhankelijke WiFi specialist voor het onderwijs, kent deze vragen als geen ander. Maar belangrijker: zij heeft een visie ontwikkeld die heldere antwoorden geeft op deze vragen. Bezoek onze sessie “Uitdagingen in Draadloos Onderwijs” en leer van onze best practices met natuurlijk ook aandacht voor ons unieke WiFi as a Service (WaaS) concept en ons eduroam partnership.

  • Android-games programmeren in Java

    Verzorgd door: Paul Bergervoet
    Locatie: Fablounge
    In 2005 is bij de Informatica Communicate Academie (ICA) het programmeeronderwijs ingrijpend gewijzigd. Als sluitstuk van het onderwijs over objectgeoriënteerd programmeren maken studenten een game voor een mobiele telefoon, geprogrammeerd in J2ME, java voor mobiele devices. Daarvoor hebben we een game engine ontwikkeld die geïnspireerd werd door GameMaker. Studenten programmeren hun game op hetzelfde niveau als in GameMaker, maar het verschil is dat studenten nu een pakket Java-klassen schrijven en geen gebruik maken van een drag-and-dropinterface.
    Anno 2012 zijn simpele mobieltjes uitgestorven en vervangen door smartphones. De game-omgeving heeft daarom een upgrade ondergaan en is naar het Android platform gebracht. De functionaliteit is goeddeels gelijk gebleven, maar uitgebreid met de mogelijkheden van smartphones, zoals toch screen en motion sensors.
    Tijdens de sessie zal de nieuwe game engine gedemonstreerd worden. De software – nog in betaversie – is beschikbaar.

  • Masterclass: Werken met machines in het FabLab

    Verzorgd door: Sergio Canestrelli
    Locatie: Fablab
    Dubbele sessie: Deel 1) 15:00-15:45 Deel 2) 16:00-16:45
    Leer tijdens deze I&I Masterclass werken met alle machines van het FabLab. Nadat je een basisworkshop gevolgd hebt kan je tijdens onze open inloopuren werken aan je eigen projecten. Niet technisch? Geen probleem, want voorkennis is niet vereist. Vanuit een bestaand ontwerp ga je aan de slag met de computers en machines. Het eindresultaat is voor iedereen anders, want vanaf dit moment spreken we jouw creativiteit aan om iets bijzonders te maken.

  • Beleef zelf de Online Lessenserie Mediawijsheid

    Verzorgd door: Wiebe Albers (Digital Playground
    Locatie: Marktzaal 1
    Zelf een Online Les Mediawijsheid beleven? Dat kan bij de workshop van Digital Playground! Onze Online Lessenserie is een tour langs verschillende mediawijze thema’s aangevuld met maakopdrachten aan de hand van webtools. Media wordt daarbij ingezet als techniek, communicatie- én expressiemiddel. Na het doorlopen van de modules heeft een leerling de basiskennis om op een mediawijze en creatieve manier te onderzoeken, produceren en distribueren.
    Door de diverse invalshoeken zijn de lesmodules te gebruiken vanuit verschillende vakken, zoals maatschappijleer, talen, CKV/kunstvakken en mentoruren. Bij iedere lesmodule zijn leerdoelen gekoppeld aan kerndoelen en eindtermen uit het onderwijs.
    Op de I&I conferentie bieden we u de mogelijkheid om deze Online Lessenserie zelf uit te proberen. Beleef in 45 minuten welke leerdoelen leerlingen hierbij kunnen behalen en ervaar het gebruiksgemak van de op elke computer toepasbare lessenserie. Natuurlijk is er ruimte voor vragen en start de workshop met een uitleg over onze lesmethode. Ook de technische details zoals installatie en systeemeisen worden behandeld.
    Kom langs en laat u verrassen door de praktische, relevante en laagdrempelige manier van leren over media en mét media op de Online Lessenserie Workshop van Digital Playground!